راهی و آهی
راهی بزن که آهی بر ساز آن توان زد ...
فساد در ایران و جهان از نگاه آمار

در شماره جدید مجله اطلاعات اقتصادی و سیاسی، مقاله زیبایی خواندم تحت عنوان "بررسی شاخص فساد مالی در ایران و کشورهای برگزیده جهان" که از اینجا قابل دانلود است.
همان‌طور که انتظار می‌رفت، کشورهای اسکاندیناوی به شکل معناداری در رتبه‌های نخست کمترین فساد قرار دارند. از آن سو، کشورهای آفریقایی/اسلامی/نفت‌خیز مطابق انتظار فاسدترین کشورهای جهان هستند. از سوی دیگر، کشورهای تازه صنعتی شرق آسیا (سنگاپور، هنگ کنگ، تایوان و کره جنوبی) به صورت معناداری نظام اقتصادی سالم‌تری نسبت به سایر کشورههای در حال توسعه دارند. اگر با کشورهای اسکاندیناوی و آمریکای شمالی قابل مقایسه نیستیم، می‌توانیم ببینیم این کشورهایی که تا چند سال پیش وضع بهتری از ما نداشتند، چه کرده‌اند و ما چه کرده‌ایم. این مقاله پیوند نظام سیاسی، فساد اقتصادی و مدرنیزاسیون اقتصادی و سیاسی را به خوبی در قالب آمار نشان می‌دهد.
ایران از 180 کشور جهان، رتبه 133 در زمینه سلامت اقتصادی را در سال 2007 به خود اختصاص داده است. جالب این که رتبه ایران از 87 در سال 2004 به رتبه 133 در سال 2007 در زمینه سلامت اقتصادی کاهش یافته است. دیگر نتیجه تلاش‌های شبانه‌روزی دولت در رفع فساد را خود از این جداول دریابید!

پ ن یک: من نسخه کاغذی مجله را به نسخه اینترنتی ترجیح می‌دهم!
پ ن دو: یک جایی این یارانه درست مصرف شد!
پ ن سه: مجله اطلاعات اقتصادی و سیاسی از جمله مجلات جالب و مفیدی است که یک سالی از کشف آن توسط من می‌گذرد. مجله‌ای با مقالات آکادمیک که قیمت آن فقط ششصد تومان است. من تا حالا فکر می‌کردم فقط مقالات رشته‌های فنی، این قدر منظم و با رعایت اصول آکادمیک در ایران چاپ می‌شوند!

برچسب‌ها: