راهی و آهی
راهی بزن که آهی بر ساز آن توان زد ...
مکتب در فرآیند تکامل و پژوهشی در جادو و دین- بخش اول
"شکاکیت سرآغاز ایمان است"*
در تعطیلات کتاب "مکتب در فرآیند تکامل"** را تمام کردم.همچنین هفته‌ها هست که کتاب "شاخه زرین، پژوهشی در جادو و دین" را به توصیه شور و شر می‌خوانم. در مورد این کتاب دوم بعدا می نویسم.
کتاب اول به بررسی تاریخی شکل‌گیری مذهب شیعه در سه قرن پس از اسلام می‌پردازد. بحث این کتاب درست دوشنبه قبل‌تر در صحبت با همکاران در مورد امام زمان مطرح شد. این‌که نویسنده کتاب که خود یک روحانی باسواد و استاد دانشگاه پرینستون است و کتاب به صورت یک پژوهش آکادمیک نوشته شده است و این که آن روی زندگی سیاسی و زمینی امامان شیعه را به تصویر کشیده است و این که مثلا امام صادق در اوج قدرت شیعه از قبول حکومت امتناع کرده و آن را به قائم آل محمد ارجاع داده‌اند و این‌که امام رضا پوستی تیره و موهایی وز شبیه به حبشی‌ها داشته است و این که کتاب پس از سه بار تجدید چاپ ممنوع اعلام شد و از بازار جمع شد، همه و همه در آن بحث، من را تحریک به خواندن کرد.
در مورد این کتاب از نظر من حاشیه تاریخی خیلی بیش از متن آن که همگان کم و بیش در جریان هستند اهمیت داشت. مثلا
یک) امام صادق در اوج قدرت شیعه از قبول حکومت امتناع کرده و آن را به قائم آل محمد ارجاع داده‌اندو حتی حاضر به تایید شیعیان زیدی که به مبارزه مسلحانه با امویان روی آورده بودند، نشدند.
دو) امامان شیعه شبکه‌‌ای سیستماتیک برای جمع‌آوری مالیات موسوم به "سهم امام" داشتند. به طوری که حتی از خراسان در شرق جهان اسلام این پول به امامان شیعه در غرب جهان اسلام می‌رسیده است. در جایی از کتاب آمده است، از معدود مواقعی که امامی دستور قتل شخصی را صادر کرده است در ارتباط با اخلال در جمع‌آوری سهم امام بوده است.
سه) امام حسن عسکری همسری نداشتند و تنها دو کنیز رومی داشتند که یکی از آنها نرجس بوده است. امام زمان پس از تولد توسط هیچ‌کس مشاهده نشده است و فقط سه یا چهار نفر از نزدیکان امام حسن عسکری شهادت داده‌اند که آن‌هم ظاهرا بر اساس مشاهده‌شان نبوده است. متکلمان شیعه برای دفاع از وجود امام زمان، مشاهده چهار نفر را "تواتر" محسوب کرده‌اند!

*اسکار وایلد
**مکتب در فرایند تکامل- نشر کویر (با توجه به ممنوع شدن چاپ کتاب نباید در بازار موجود باشد.)