راهی و آهی
راهی بزن که آهی بر ساز آن توان زد ...
نوشتن
و من دیشب هم سخت خوابیدم. این طور که ه* بحث را کشاند به اینکه چرا ما عقب افتاده ایم و دلیلش این است که مردم بی فرهنگ اند همان بی فرهنگی عبور از چراغ قرمز. و این که در این میان حاکمیت بی تقصیر است: سپاه از وزارت دفاع آمریکا خیلی هم بهتر عمل می کند. این که رسانه های آمریکا هم آزاد نیستند. این که بخش دولتی ایران بزرگ تر از بخش دولتی آمریکا نیست. و خلاصه تفاوت در آن دویست نفری است که در هر سازمان دولتی یا خصوصی بی فرهنگ هستند و کار در ایران جلو نمی رود اما در آمریکا می رود. خب این که این ادعاها باطل هستند من کلی بحث کردم و دیشب هم داشتم فکر می کردم و نتوانستم بخوابم چرا که آدرنالین (؟) بالا رفته بود. و آخرش چیزی که گفت و خیلی سوزاننده بود الگو برداری سپاه از حزب کمونیست چین بود: این که قرارگاه خاتم و دخالت در اقتصاد کپی برداری از چین بوده است و در واقع حرف ه که صریح نزد این بود که "چرا آن الگو در چین جواب داده است و در ایران نه؟" [این صورت بندی من از موضوع بحث دیشب بود]. و شاید این که نتوانستم بخوابم کثیفی کار و تفکر سپاه حاکم بر این مملکت است: "چه ساختاری می توانیم طراحی کنیم که یک اقلیت حاکم بر ارزش های ایدئولوژیک حکومت بتوانند به صورت پایدار بر اکثریت غبر ایدئولوژیک حکومت کنند". و زندگی در چنین کشوری آزارنده است، خیلی آزارنده، خیلی. ولی چه باید کرد؟ " ما الذی فاعلون بحبنا و ملا عیوننا الان تراب و صعیق؟"** " با عشق خود چه کنیم در حالی که چشم هایمان پر از خاک و شبنم یخ زده است؟" *کارفرمای ه سپاه است و از افرادی است که کاملا ساختار آن را می شناسد، البته این دلیل درستی ادعاهایش نیست. ** فی بوادی النفی، جبرا ابراهیم جبرا